دل‌نوشته همسر شهید محسن حججی برای شهید راه خدمت | حالا دست او از همیشه بازتر است برای خدمت‌رسانی سروده‌های بانوان شاعر ایرانی در سوگ خادم‌الرضا(ع) وظیفه زنان در مقابل شهادت رئیس جمهور، روایت صادقانه است برای آبرسانی و جوانسازی پوست عسل استفاده کنیم یا آلوئه ورا؟ رفع مشکل شناسنامه فرزندان مادران ایرانی در دولت شهید رئیسی سروده افشین علا در توصیف مادر رئیس جمهور شهید ویدئو | زنان نقش آفرین نخستین رئیس جمهوری که به حوزه زن و خانواده اهتمام ویژه داشت والدین بخوانند| چطور به کودک‌مان بگوییم رئیس جمهور به شهادت رسیده است؟ ماماها نقش پررنگی در مسیر ترویج فرزندآوری و در تحقق موضوع جوانی و افزایش جمعیت دارند «جنبش جهانی تعهد به خانواده» ایده‌ای نو که توسط رئیس جمهور مطرح شد واکنش بانوان فعال فضای مجازی به شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش + عکس توجه ویژه رهبر انقلاب به حوزه خانواده در پیام به ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری عزیزجمهور ویدئو | تجمع بانوان مشهدی درفراق خادم الرضا (ع) و یاران شهیدش مادرانه‌های بانوان مشهدی در فراق شهادت خادم الرضا (ع) و یارانش + تصاویر خانم پرستار مشهدی از تجربه‌ شیرین مادر چهار فرزند بودن می‌گوید آخرین سخنان شهید آیت الله رئیسی درباره بانوان + فیلم و عکس خزعلی: آیت‌الله رئیسی بر تحکیم خانواده و پیگیری امور بانوان تاکید داشتند هشت چکاپ مهم برای بانوان فیلم «زنانی که با گرگها دویده‌اند» اکران می‌شود؟
سرخط خبرها
روایتی از حضور بانوان خادم کنار نوزادان تازه‌متولدشده | اشک‌های شوق مادرانه روی پرچم متبرک حرم مطهر رضوی + عکس و فیلم

روایتی از حضور بانوان خادم کنار نوزادان تازه‌متولدشده | اشک‌های شوق مادرانه روی پرچم متبرک حرم مطهر رضوی + عکس و فیلم

  • کد خبر: ۲۲۷۴۱۳
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
بانوان خادم حرم مطهر امام‌رضا(ع) در بخش زایشگاه بیمارستان بنت‌الهدی مشهد در روز تولد حضرت‌معصومه(س) حضور یافتند و به کودکان متولدشده در این روز و مادرانشان هدیه‌های متبرکی را اهدا کردند و در گوش نوزادان اذان گفتند.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از دوستان و همکاران قدیمی‌ام شب قبل ولادت حضرت‌معصومه(س) تماس گرفت و گفت «مریم فردا به مناسبت روز دختر و ولادت حضرت معصومه (س) ضبط برنامه از حضور خانم‌های خادم برای اهدای تبرک به دخترانی که تازه متولد شدند داریم، می‌تونی بیای کنارم باشی؟» و من که عاشق دنیای کودکی و بچه‌ها هستم یک لحظه خودم را بین لحظه شیرین تولد فرشته‌های زمینی و درد و عشق مادرانشان که نسیم رضوی را قرار است استشمام کنند، تصور کردم و با اشتیاقی بیشتر جواب مثبتم را اعلام کردم.

شوق حضور میان نوزادان

با اینکه روز جمعه بود و هوا هم هوای ماندن در خانه، خودم را ساعت ۱۰ونیم صبح به وقت قرار قبلی جلوی بیمارستان بنت‌الهدی رساندم. نجمه امینی که از مجریان باسابقه مشهد است نزدیک درب ورودی ایستاده بود و داشت خودش را برای گزارش تصویری در فضای مجازی آماده می‌کرد. همکار تصویربردارش هم منتظر شروع برنامه بود. یک طرف دیگر هم حدود هشت نفر از خانم‌های خادم بخش انتظامات حرم مطهر رضوی داشتند از ماشین پیاده می‌شدند و تبرکی‌هایشان را آماده می‌کردند.

کفش‌های بندانگشتی به رنگ صورتی برای دختر‌ها و آبی برای پسرها، پلاک «و إن یکاد»، دو بسته شکلات و نمک متبرک برای هدیه نوزادان و یک کاسه نبات و شکلات متبرک، گل‌های روی ضریح و یک جعبه شیرینی هم هدیه مادران بود؛ اما بخش جذاب این هدایا، پرچم متبرک‌شده به ضریح و حرم آقا امام‌رضا(ع) بود که نمی‌شد از آن گذشت و همان اول کار، بوسه‌ای از سر ارادت و عشق بر این پرچم، خودم را مهمان کردم و بقیه نیز.

درخواست زیبای کارشناس مامایی

بعد از چند دقیقه انتظار و آماده شدن بسته‌های تبرک و هدایا توسط خادم‌ها، وارد بیمارستان و بخش زایشگاه می‌شویم. دل توی دلم نیست که این لحظه‌ها را ثبت کنم. از خوشامدگویی نگهبان و بازرسی بیمارستان بگیرید تا لبخند و اشک‌هایی که پرستاران با دیدن پرچم داشتند و با روی باز از ما استقبال کردند. شیرینی تعارف کردند و ولادت بانو معصومه (س) و روز دختر را به یکدیگر تبریک گفتند، به دختران پرستار ویژه‌تر.

توی فرصتی که داشتم به سراغ کارشناس مامایی بخش زایشگاه بیمارستان رفتم و از او درباره خدماتی که اینجا به مادران می‌دهند پرسیدم. سحر سرایی گفت: مراقبت ویژه از نوزادان مهمترین وظیفه ما در این بخش است. از لحظه تولد این مراقبت شروع می‌شود تا زمانی که مادر مرخص می‌شود. آموزش شیردهی به مادر، مراقبت‌های جانبی از نوزادانی که مشکلی دارند مثل زردی و پیگیری و درمان هر مسئله‌ای که به نوزاد مرتبط باشد به عهده ماست.

سرایی با بیان این مطلب که کار با نوزاد شیرین و دلچسب است هرچند سختی و مسئولیت‌های منحصر بفردی دارد اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱ نوزاد در بخش داریم که بیشتر این متولدین پسر هستند.

بعد از تبریک و خداقوت و تشکر بابت گفتگویی که با من داشت و قبل از خداحافظی موقتم، مکثی کرد و ادامه داد: «فقط ببخشید، امکانش هست من هم دستی روی پرچم متبرک حرم بکشم؟!» شاید فکر می‌کرد واقعا خادم‌ها اجازه نمی‌دهند و از آنجایی که خودم هم توفیق خدمت در حرم مطهر آقاجانم را دارم و می‌دانستم درخواستش پذیرفته می‌شود، بی معطلی گفتم: «بله بله، چرا که نه» و تا زمانی که خیالم از این بابت راحت نشد، پیگیر درخواست زیبایش شدم.

بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س) بازدید بانوان خادم از بیمارستان بنت الهدی در روز ولادت حضرت معصومه(س)

آرامش نوزادان با نوای زیبای «الله اکبر»

بعد از احوالپرسی و تبریک عید به پرستاران، به اتاق اولی که در راهروی زایشگاه نشانمان می‌دهند می‌رویم. خادم‌ها مرتب و به ترتیب وارد اتاق می‌شوند. کسی که پرچم متبرک را روی دستانش گرفته ابتدا وارد می‌شود و بعد هم خانم‌هایی که شیرینی و گل و نبات و هدایای تبرکی دیگر را دارند. اینجا علاوه بر هدایای تبرکی، قرار است اتفاق زیبای دیگری هم برای نوزادان رقم بخورد.

خانم محمدپور که از خادم‌های با سابقه حرم مطهر رضوی است و سال‌هاست مشارکت‌های اجتماعی‌اش زبانزد دوستان و همکاران شده است و در کار‌های خیر شریک و پیشقدم است قرار است توی گوش نوزادان، اذان بگوید و مهر مسلمانی این فرشته‌های زمینی را کامل کند.

خانم محمدپور هر نوزادی را که روی دستانش می‌گرفت و نوای زیبای «الله اکبر» را زمزمه می‌کرد صدای گریه نوزادان برای دقایقی قطع می‌شد، اما چشم‌های مادرانشان از تماشای این صحنه بارانی بود. دائم التماس دعا می‌گفتند و برای سلامتی خودشان و فرزندان یک روزه اشان صلوات می‌فرستادند. پرچم متبرک که به سمتشان می‌رفت اشک امانشان ن‌می‌داد و با وجود دردی که داشتند عاشقانه به تماشای این صحنه‌ها نشسته بودند.

بازدید از ۲۵ مرکز در آیین دوست داشتنی خادمان در دهه کرامت

فاطمه محمدپور، بانوی خاد‌می است که مدیریت برنامه‌های بازدید بخش خادمان انتظامات را به عهده دارد و سال‌هاست در این مسیر گام بر می‌دارد و فعال حوزه زنان است. هدفش ترویج فرهنگ رضوی و آشنایی اقشار مختلف مردم با دهه کرامت است. او در پاسخ به این سوال که چه فرایندی برای اجرای چنین مراسمی طی می‌شود گفت: از سال ۱۳۸۶ توفیق خدمت گذاری در بخش رواق‌های حرم مطهر رضوی ویژه خواهران را دارم. خیلی خوشحالم از اینکه توانستم از اولین سالی که دهه کرامت بنایش گذاشته شد برنامه ریزی دید و بازدید‌های خواهران انتظامات را داشته باشم.

محمدپور که به استقبال خوب خادمان خانم بخش انتظامات حرم مطهر رضوی به ویژه بانوان جوان این بخش اشاره کرد، ادامه داد: ما در بخش انتظامات خواهران ۲۱ کشیک خدمتی داریم که دهه کرامت، سعی می‌کنیم تما‌می‌آن‌ها بخشی از برنامه را به عهده بگیرند.

در هر بازدید سعی کردیم ۲۱ کشیک را به بیمارستان‌ها، زندان زنان، خانه‌های سالمندان، مدارس، زایشگاه‌ها و موسسات خیریه و ... بفرستیم تا این ایام را تبریک بگویند و بزرگداشت دهه کرامت را در میان اقشار مختلف مردم بجا بیاورند. 

این بانوی خادم که با نفس گرمش در گوش نوزادان اذان گفت اظهار کرد: امروز که ولادت حضرت معصومه (س) است همزمان با اذان ظهر، همکاران دیگرم در بخش انتظامات علاوه بر زایشگاه بیمارستان بنت الهدی، به بیمارستان‌های موسی بن جعفر (ع) و رضوی هم رفته‌اند و مراسم اهدای تبرک و تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) را اجرا کردند.

در روز‌های آینده نیز به بیمارستان‌های امید و قلب، موسسات خیریه همدم و فتح المبین، مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی زنان، مرکز نگهداری کودکان، خانه سالمندان، زندان زنان و ... مراجعه خواهیم کرد و در مجموع در دهه کرامت امسال ۲۵ مکان را برای بازدید در نظر گرفتیم.

محمدپور درباره بسته‌های تبرکی که به افراد می‌دهند گفت: گل تبرک، بسته بندی نبات متبرک و تسبیح جزو اولویت‌های ما در اهدای بسته‌های متبرک به افراد است، اما بنا به فراخور مکان‌هایی که بازدید می‌رویم هدایایی متفاوت نیز در نظر می‌گیریم. مثلا برای زندان زنان لباس بچه برای فرزندانشان و چادر و روسری برای خانم‌ها تهیه می‌شود و امروز هم برای نوزادان جوراب نوزاد و پلاک «و إن یکاد» تهیه کردیم.

چشم‌های بارانی مادران در مقابل پرچم متبرک حرم امام رضا (ع)

تا مادر‌ها متوجه می‌شوند خادم‌های حرم مطهر رضوی به دیدنشان آمدند چشم‌هایشان بارانی می‌شود و قلب‌هایشان به شماره. پرچم متبرک روبروی هر مادری قرار می‌گیرد با کلی دعا و سلام و صلوات و دعای عاقبت بخیری برای فرزندش نیست می‌کند و دستی بر پرچم می‌کشد.

لیلا، یکی از مادرهاست که در این بیمارستان بستری است و تولد نخستین فرزندش را تجربه می‌کند. همسرش نیز کنارش در اتاق ایستاده است و مراقب «نورا» و مادرش است تا نخستین لحظات تولد فرزندشان را با هم جشن بگیرند. حضور خادم‌ها این جشن را نورانی‌تر کرده است و لیلا و همسرش هم قدردان این حضور هستند و لحظه‌ای تشکر کردن از دهانشان نمی‌افتد.

لیلا که زایمان سختی را تجربه کرده است گفت: اسم نورا را به این خاطر که معنایش روشنایی و نور است و امیدواریم روشنایی زندگی مان باشد انتخاب کردیم. امروز هم که روز تولدش است سرشار از برکت و روزی برایمان بوده؛ هم باران آمده؛ هم اول ماه است، هم روز دختر و ولادت حضرت معصومه (ع) است و از همه مهمتر اینکه نورا قرار بود ۱۲ اردیبهشت به دنیا بیاید، اما تولدش مصادف شد با امروز و از این جهت، آن را به فال نیک می‌گیریم.

لیلا که تازه طعم مادری را تجربه کرده است تنها یک آرزو دارد «إن شاءالله خدا به تمام کسانی که می‌خواهند پدر و مادر شوند فرزندی سالم و صالح روزی‌شان کند.» من هم آمینی از ته دل می‌گویم و تنهایشان می‌گذارم.

اتاقی سخت و دردناک در زایشگاه‌ها

وقتی وارد راهروی زایشگاه شدیم و خادم‌ها نوای «ای صفای قلب زارم... هرچه دارم از تو دارم...» را گذاشته بودند و با سینی هدایای متبرک وارد یکی از اتاق‌ها شدند خانمی، جلوی یکی از اتاق‌ها ایستاده بود و اشک می‌ریخت و با گوشی همراهش ویدئو می‌گرفت.

ما بعد از اتاق اولی که پرستار‌ها ما را راهنمایی کردند به اتاق بعدی رفتیم و آن خانم همچنان ایستاده بود. دلم طاقت نیاورد و در فرصتی به سراغش رفتم و احوالش را پرسیدم و خواستم بدانم همراهش دختر به دنیا آورده یا پسر و بقیه هم اتاقی‌هایش چند نفرند که جوابش شوکه‌ام کرد. آن اتاق مخصوص مادرانی بود که در نیمه راه مجبور شدند فرزندانشان را از دست بدهند و ویژه سقط جنین بود و تحت مراقبت بودند.

هیچ چیز برای یک زن سخت‌تر از این کار نیست و چه سختی‌ها و مصائبی را به لحاظ جسمی و روحی متحمل می‌شود. با اینکه یک روز از آن بازدید گذشته، اما هنوز آن خانمی‌که بچه خواهرش سقط شده بود و گوشه‌ای از سالن ایستاده بود و منتظر بود تا لمس پرچم نصیبش شود را یادم نمی‌رود؛ منتظر بود خادم‌ها به اتاق آنها هم بروند تا در پناه پرچم حرم امن آقا، خداوند به خواهرش عنایتی کند و دعایش مستجاب شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.